Dental anxiety – Cum gestionăm frica de stomatolog în era post-Covid

Teama era aici și înainte. Însă acum o simțim cel mai acut – am trecut prin multe luni de teamă și neliniște pe multe dintre palierele vieții, iar industria stomatologică nu face excepție. În perioada în care cabinetele stomatologice au fost închise, a survenit teama – ce voi face dacă mă va durea?

După deschiderea lor, anxietatea a rămas, însă a îmbrăcat altă formă: Dacă mă voi infecta? Aceste întrebări ne guvernează mințile și ne fac să amânam vizita la stomatolog, iar ideea de dental anxiety s-a accentuat mai mult ca niciodată. Cu toate acestea, în era post-Covid nu ne permitem să ne fie frică de stomatolog, cu atât mai puțin să amânăm consultațiile.

Amânarea nu este o soluție

E doar o durere de măsea de la curent, nu trebuie să merg la medic. E doar un abces dentar o să treacă de la sine. În realitate, durerile dentare nici nu apar, nici nu trec de la sine; de cele mai multe ori alegem să evităm vizita la dentist din cauza fricii, însă acum nu mai e loc de amânat.

Prevenția, procedurile de profilaxie sunt nu doar mai plăcute, dar și mai accesibile – auzim adesea că stomatologia este scumpă; de fapt, amânarea vizitelor la stomatolog este costisitoare, pentru că afecțiunile nu trec niciodată de la sine, ci doar se agravează sau stagnează.

Este important să îți iei frica de mână și să pășești în cabinetul stomatologului, atenționându-l de temerile tale – comunicarea vă va ajuta pe amândoi să vă înțelegeți mai bine, iar acceptarea fricii nu este ceva de care să fugim – teama este un instinct natural, pe care trebuie să îl luăm și acceptăm ca atare, în vreme ce învățăm să îl gestionăm pentru binele nostru.  Prevenția rămâne cel mai plăcut tratament – este mult mai confortabil și accesibil să vizitezi constant stomatologul decât să ai nevoie de un tratament parodontoza, de exemplu – stomatologia devine costisitoare doar în punctul în care amânăm prea mult vizitele la dentist.

De ce ne este frică?

Dental anxiety sau odontofobia nu apare de la sine, ci își are rădăcinile în mai multe cauze posibile: o experiență stomatologică traumatizantă va fi cea care ne va împiedica să ne bucurăm de stomatologie în continuare. De asemenea, anxietatea generală atrage cu sine anxietatea stomatologică, iar o altă cauză este frica generală de durere, injecții sau anestezie.

De cele mai multe ori, frica de dentist își are rădăcinile din copilărie – dacă vedem că adulții din jurul nostru sunt temători cu privire la stomatologie sau că evită să meargă la dentist, vom adopta același comportament la maturitate.

Din același motiv este important să îi facem pe cei mici să înțeleagă că în cabinetul stomatologului avem parte de un mediu sigur, confortabil, prietenos, în care teama nu își are locul. Este important să îi luăm cu noi la dentist pentru a vedea că tratamentul ne face plăcere și nu ne provoacă teamă, iar controalele lor periodice sunt la fel de importante.

Dental anxiety - cum gestionăm frica de stomatolog în era post-Covid

Cum gestionăm teama de dentist în era post-Covid

Mai temători poate ca niciodată, este important să știm că frica de stomatolog își are antidotul tot în cabinetul specialistului și poate fi gestionată dacă ținem cont de câteva aspecte:

1. Alege specialistul în care ai încredere – nu alege un dentist la întâmplare, ci caută pe cineva care să aibă valorile similare cu ale tale – nu este suficient să fie un profesionist, acesta trebuie să fie un medic empatic și răbdător, care să îți înțeleagă nevoile.

2. Comunică – spune-i specialistului încă de la început că ai o frică față de ce urmează să se întâmple și explică-i cât mai precis ce te neliniștește;

3. Respirația contează – respiră ofensiv, nu defensiv; dacă ne „ținem” respirația, nu facem decât să amplificăm starea de anxietate. Este important să respirăm regulat, rar, pe nas și gură, privind într-un punct fix (chiar în ochii dentistului), care să ne distragă atenția.

4. Distragere – roagă-l pe specialist să îți permită să asculți muzică, un podcast sau un audiobook în căști sau uită-te la televizor, dacă în cabinet există unul. Poți să aduci cu tine și o minge anti-stres, care te va distrage și relaxa în același timp.

5. Încearcă să eviți să te uiți la instrumentele folosite de specialist;

6. Fă-ți programările în prima parte a zilei, când ești mai odihnit și mai puțin stresat față de după-masă, când vei ieși de la job, de exemplu.

Sub haloul unor temeri pe toate ariile vieții, frica de dentist poate apărea inevitabil, indiferent de vârsta noastră. Temerile psihologice pe care le avem ne împiedică, însă, nu doar să avem parte de o sănătate orală bună, ci de o stare de sănătate generală corespunzătoare.

Cel mai sigur fel prin care ținem dental anxiety la distanță este vizitarea constantă a stomatologului, o dată la șase luni: o dantură frumoasă este o dantură sănătoasă, iar drumul către zâmbetul impecabil trece fără doar și poate prin cabinetul specialistului. Într-un mediu sigur, prietenos și relaxat, teama nu își are locul, iar stomatologia post-covid pe asta se axează: pe conturarea unui mediu în care pacientul să se simtă în siguranță din toate punctele de vedere.


Dental anxiety – Cum gestionăm frica de stomatolog în era post-Covid publicat: 2021-06-17T15:49:47+03:00, actualizat: 2021-06-17T15:52:10+03:00 by România Blog