Controale pe probleme de mediu: Ce obligaţii au firmele către Fondul de Mediu şi cum se pot pregăti pentru verificări?

Administrația Fondului pentru Mediu vine în anul 2020 cu noi modificări ale legislației, cu privire la obligațiile de mediu ale firmelor din România. Gestionarea corectă a deșeurilor, alaturi de respectarea normelor de evidenta a gestiunii deseurilor si raportarea anuala, nu numai că protejează mediul și sănătatea populației, ci poate scăpa firma de amenzi usturătoare. Alte beneficii ale conformării cu legislația în vigoare se reflectă și prin reducerea costurilor, creșterea reputației companiei și crearea unei imagini mult mai bune, în general.

Orice companie care produce deșeuri este important să știe că în 2020, anumite taxe se vor plăti diferit și că vor fi obligate să respecte un procentaj minim de ambalaje reutilizabile introduse pe piață și de autorizațiile de mediu, a căror valabilitate va fi diferită.

Cu ce modificări vine Administrația Fondului pentru Mediu anul acesta?

1. Dacă până acum, posibilitatea de a depune declarația de mediu online era opțională, în 2020 devine obligatorie, prin aplicația digitală disponibilă pe site-ul Administrației Fondului de Mediu. Cei care nu dețin un cont de acces vor fi nevoiți să depună o cerere la AFM pentru a-l obține, după care, fie împuternicitul, fie un reprezentant legal, va putea depune electronic declarația însoțită de o semnătură electronică calificată.

2. Firmele din România producătoare sau importatoare de echipamente electrice și electronice vor fi obligate să plătească în 2020 o taxă de 4 lei/kg sau de 20 lei/kg, pentru lămpi, către Fondul pentru Mediu. Dacă până în 2019, taxa s-a aplicat pentru produsele introduse pe piață și nedeclarate la AFM, anul acesta ea va corespunde cu cantitatea de deșeuri de EEE colectate.

3. Firmele care introduc pe piață bunuri ambalate trebuie să aibă, de la 1 ianuarie 2020, un procentaj mediu anual al ambalajelor reutilizabile de minim 5%, din totalul ambalajelor utilizate la introducerea pe piață a produselor lor. Acest procentaj trebuie să crească în fiecare an, până în 2025, cu minim 5% iar încălcarea obligației impune amenzi între 20 000 și 40 000 lei.

4. De acum încolo, firmele trebuie să se asigure că dețin vize anuale pentru autorizațiile de mediu, ca să-și mențină valabilitatea. Înainte, autorizațiile aveau valabilități prestabilite, însă modificările legii impun acum obținerea vizei anuale.

Controale pe probleme de mediu: Ce obligaţii au firmele către Fondul de Mediu şi cum se pot pregăti pentru verificări?

Cum se pot pregăti firmele pentru verificări, pentru a evita amenzile sau ridicarea autorizației?

 Atunci când o firmă achiziționează din piața externă produse ambalate, pentru a fi distribuite pe piața românească sau când achiziționează ambalaje precum cutiile de carton, folie de plastic etc., pe care le va utiliza pentru distribuirea produselor proprii pe piața din România, i se impun obligații către bugetul de stat , ce sunt achitate către Fondul de Mediu.

Indiferent de mărimea sau activitatea desfășurată, societatea are responsabilitatea legală de a declara către AFM ce ambalaje importă și de a achita o taxă către statul român.

Însă, cum se poate pregăti o firmă, în cazul unui control de la Administrația Fondului pentru Mediu?

1. Societatea trebuie să evidențieze structura ambalajelor, prin identificarea corectă a tuturor tipurilor de ambalaje importate sau achiziționate. Însă, pentru o firmă care exportă produse către piețele internaționale, nu trebuie să declare la AFM ambalajele utilizate pentru exportul acestora.

2. După acest prim pas, firma trebuie să întocmească declarația fiscală pe baza datelor complete și cât mai corecte, în legătură cu ambalajele introduse în piață. Pentru a obține aceste date exacte, cel mai recomandat este să cântăriți toate ambalajele utilizate. Declarația fiscală se realizează și se depune în fiecare lună calendaristică pentru luna anterioară, fie că a realizat sau nu importuri sau achiziții de produse ambalate. Însă, depunerea anuală a declarațiilor presupune și achitarea sumei datorate către bugetul de stat, plată făcută în cuantumul sumei generate pe ultima declarație a anului, din luna decembrie. Însă, această taxă se impune doar pentru firmele care nu și-au îndeplinit obiectivul de reciclare a deșeurilor. Pe lângă taxa de mai sus, mai există și altele, cum ar fi cea pentru uleiul mineral sau eco-taxa, achitată trimestrial etc. Toate declarațiile înregistrate la AFM se păstrează într-un dosar iar, în cazul în care nu se depun personal, firma păstrează dovada transmiterii cu Poșta Română sau curieratul.

3. Un alt capitol de care trebuie să țină cont societatea este cel contabil. În cazul unui control AFM, reprezentanții pot solicita documente financiar contabile, precum jurnalele de vânzări, jurnalele de cumpărături, fișe de cont, balanțe, registrul unic de control etc. Totodată, dacă firma are contracte de vânzare-cumpărare a deșeurilor generate, contracte de prestări servicii, în vederea obținerii procentajului de ambalaje reciclate, dosare de trasabilitate sau acte justificative cu privire la predarea responsabilității de reciclare, toate acestea trebuie pregătite, pentru a fi prezentate în cazul unui control.

4. În situația în care autoritățile AFM sunt de părere că declarația cantității de ambalaje nu este corectă, vor solicita firmei agloritmul de calcul și vor intra în depozitul produselor comercializate, pentru a le cântări cu aparatură omologată.

În situația în care firma respectă toate aceste noi obligații și are conforme toate actele și documentele justificative, controlul Administrației Fondului pentru Mediu se va desfășura fără probleme.


Controale pe probleme de mediu: Ce obligaţii au firmele către Fondul de Mediu şi cum se pot pregăti pentru verificări? publicat: 2020-02-04T11:28:47+03:00, actualizat: 2020-02-16T18:10:33+03:00 by România Blog