Atunci când în activitatea noastră trebuie să transportăm continuu şi în mari cantităţi diverse sarcini vărsate sau sub formă de bucăţi, transportoarele cu bandă sunt exact utilajele de care avem nevoie. Acestea pot transporta continuu materiale sau produse pe suprafeţe orizontale sau înclinate. Lungimea maximă a unui transportor poate atinge 300 metri, peste această lungime putând fi conectate mai multe transportoare în cascadă. Principalele elemente din componenţa transportoarelor sunt binecunoscutele benzi transportoare din cauciuc, deoarece aceastea vin în contact direct cu materialele transportate. Benzile transportoare din cauciuc se realizează de regulă cu lăţimi de până la 1600 mm şi au proprietăţi în funcţie de cerinţe. Astfel, în funcţie de solicitări acestea pot avea structuri diferite, clase de rezistenţă diferite – determinate de tipul şi numărul de inserţii, pot fi îmbinate (dintr-o bucată) sau neîmbinate (cu capete deschise) etc.
O bandă transportoare din cauciuc poate fi utilizată lejer pentru transporturi uşoare şi nepretenţioase, însă pentru transporturi grele şi dificile aceasta trebuie îmbunătăţită deoarece trebuie să facă faţă mai multor factori mecanici, chimici şi de mediu. Astfel, în scopul îmbunătăţirii performanţelor, stabilităţii şi rezistenţei benzii de cauciuc se pot realiza diferite structuri ale benzii, se pot utiliza diferite fibre şi ţesături şi se pot combina diferite materiale. O bandă de cauciuc de exemplu, poate conţine până la 6 straturi de inserţie textilă.
Pretenţiile asupra unei benzi transportoare nu sunt deloc puţine, aşadar materialele şi concepţia trebuie să fie de calitate. O bandă transportoare trebuie să facă faţă în acelaşi timp mai multor cerinţe: să fie flexibilă în direcţia rulării, să aibă stabilitate laterală, să fie rezistenta la uzură, să aibă un coeficient de frecare redus cu roţile motoare, să aibă straturi de acoperire care să-i permită o bună aderenţă a pieselor transportate, să aibă proprietăţi antistatice, să producă un zgomot minim etc.
Benzile transportoare de cauciuc se pot clasifica după proprietăţi în: benzi transportoare de cauciuc de uz general, benzi transportoare rezistente la ulei, benzi transportoare rezistente la temperatură, benzi rezistente la flacără etc. După structură se pot clasifica în: benzi cu inserţie textilă, benzi cu inserţie metalică, sau benzi speciale. Benzile speciale pot fi benzi transportoare din cauciuc cu breaker metalic, benzi transportoare din cauciuc cu cross rigid, benzi transportoare din cauciuc cu poliuretan termoplastic, benzi transportoare din cauciuc tip pipă etc.
Nu în ultimul rând trebuie să ştiţi că suprafaţa unei benzi transportoare din cauciuc poate diferi în funcţie de utilizări. Astfel, suprafaţa poate fi dreaptă sau cu model, poate fi de tip chevron cu nervuri de cauciuc, sau poate avea montate pe suprafaţa ei racleţi, velcante sau cupe, toate acestea aducând diverse îmbunătăţiri în timpul transportului: posibilitatea transportării pe suprafeţe înclinate, eliminarea riscului de alunecare de pe bandă, eliminarea riscului căderii pe lateralele benzii, creşterea volumului de material transportat etc.